Op 2 februari heb ik de bezoekers teller op de pagina gezet.
Nu denk je altijd wie kijkt er nu naar mijn Pagina.
De gegevens hier onder laten zien dat er best wel naar gekeken wordt
Een leuke reden om hem zo goed mogelijk bij te houden.
Pageviews per dag: 40
Bezoeken per dag: 11
Dagelijkse bezoekers per dag: 7
Pageviews per week: 279
Bezoeken per week: 78
Dagelijkse bezoekers per week: 47
Pageviews per maand: 1.214
Bezoeken per maand: 338
Dagelijkse bezoekers per maand: 203
Pageviews per bezoek: 3,59
Zaterdag 12 mei.
Het weer is vandaag alles behalve stabiel.
Er zijn momenten van hevige regen en stevige wind.
Toch besluiten we de mast te laten zakken om de verlichting na te kijken.
Het toplicht en stoomlicht doen het niet.
Dit was nagekeken voor dat de mast omhoog ging en werkte toen nog.
Helaas was het niet meer zo toen de mast overeind stond.
We hebben de verlichting nagekeken en de storing verholpen.
De oorzaak was een slechte kontact van een lampje.
En een verkeerd aangesloten draadje in de stekker van het toplicht.
Toen de mast plat lag hebben we gelijk de vlagenlijntjes weer in ere hersteld.
We hebben gelijk weer een lijn door de katrol boven in de mast gedaan waar we de nieuwe rolcom hoes mee kunnen hijsen.
Tijdens het recht op zetten van de mast ging het hard waaien het gaf gelukkig geen probleem.
We hebben gelijk de verstaging goed aangespannen want deze stond een beetje te slap.
Morgen gaan we naar WSV Almere haven.
Daar doet Jeffrey mee met het jeugd zeilen.
Donderdag 10 mei.
We zijn even naar de boot geweest voor twee kleine klusjes.
En kopje koffie op de boot drinken is ook gezellig.
Ik heb de draden naar de nieuwe boxen van de radio cd speler aangesloten.
Het geluid klinkt gelijk een stuk beter minder scherp en het is een wat voller geluid.
Tevens heb ik de druppellader weer op de accu aangesloten zodat de accu onderhouden word als we er niet zijn.
We hadden nog een Hydro meter en barometer liggen deze moesten nog opgehangen worden dat is nu gelijk gedaan.
Het staat wel leuk nu moet we zaterdag gelijk maar het klokje aanschaffen dat er bij hoort.
Zo dat het geheel compleet is staat wel zo leuk.
Woensdag 9 mei.
Vandaag keek ik na het opstaan uit het raam en zag een lucht zonder regen en met zon.
Omdat er voor vrijdag veel regen verwacht word maar even met Arjen gebeld of hij soms vandaag kon komen.
Het toeval wil dat het hem zelfs beter uit kwam.
Dus na 2 uurtjes gewerkt hebben ging ik al weer naar huis.
Evelien en Valentino opgehaald en om 11.15 waren we bij de boot.
Arjen kwamen we op de snelweg tegen .
Na dat we het plan besproken te hebben.
Is Arjen aan de slag gegaan en heeft hij de sprayhood op de boot gemonteerd.
Het ziet er gelijk weer een stuk beter uit Arjen heeft gelijk de maten genomen voor de zeilhuik als het mee zit is deze voor volgende week woensdag bij ons.
Het volgende bezoek is voor het mallen van de achtertent Arjen heeft al wel de maten genomen voor de beugel waar de achtertent op gespannen wordt.
Wordt vervolgd. Foto's
Dinsdag 8 mei.
Vandaag na het werk even naar de boot geweest.
Ik heb een oogbout en oogmoer in de giek gemaakt om de reef lijnen te geleiden.
Daarvoor heb ik aan het einde van de giek een bout eruit gehaald en deze vervangen,
voor een oog bout.
De reef lijn loopt nu mooi langs de giek naar de mast en gaat dan in een katrol door naar het
schootblok.
Nu kan ik het grootzeil van uit de kuip reven.
Vrijdag om 13.00 komt Arjen de sprayhood plaatsen en de rolcom en stuurhoes afleveren.
Hij zal dan ook gelijk de maten op nemen voor de nieuwe zeilhuik.
Wordt vervolgd.
Zaterdag 5 mei.
Vandaag is het dan eindelijk zover om 11.30 reed Friso de Knijpstra kar onder de boot.
Een klein kwartiertje later lag hij in het water.
Na een kleine inspectie van de afsluiters konen we de motor starten.
Na het omdraaien van de sleutel werd de motor al snel wakker en gingen de zuigers hun werk weer verrichten.
We zijn naar de meld steiger gevaren en hebben daar het nieuwe groot zeil gehezen.
Na dat dit gebeurt was zijn Jeffrey en ik om 13.30 de haven van WSV Almere haven uit gevaren op weg naar onze box in jachthaven Marina Muiderzand.
Het grote klussen is nu afgelopen nu komen er nog wat kleine klussen aan.
Vandaag even naar de boot geweest.
Mijn vader heeft even geholpen met het bepalen van de plaats waar de huid doorvoer moest komen
Van de ontluchting van de diesel tank.
Deze is nu geplaats en aangesloten de diesel damp komt nu buiten de boot en niet in de achter kajuit.
Zaterdag om 11.00 gaat de boot het water in en kunnen we weer varen.
We hebben er veel zin in om de zeilen weer te hijsen.
Helaas moet Evelien zaterdag en zondag werken.
Ik ga de boot zaterdag of zondag met Jeffrey om varen naar Marina Muiderzand .
Daar zullen we hem aanmeren aan de E steiger.
De web site word goed bezocht en veel pagina,s worden goed bekeken.
Het leuke is dat op de teller te zien is dat er ook bezoekers zijn die meerder bezoeken brengen.
Helaas doet het gasten boek het wat minder maar wie weet komt dat nog wel.
Zaterdag start ik met het logboek en daar komen de zeil avonturen te staan die wij gaan beleven.
Wordt vervolgd.
Maandag 30 April.
Vandaag is er geprobeerd onze compromis 850 in het water te krijgen.
We staan klem tussen twee boten waardoor de hef kar er niet bij kan.
De haven meester piet heeft geprobeerd om de bok te draaien.
Zodat de Knijpsta hefkar bij de punt van de boot kan komen.
Helaas was de theorie mooier dan de praktijk.
We vonden het allemaal te risicovol om mee door te gaan.
Nu staat er een afspraak voor zaterdag 11.00 om de boot te water te laten.
Het is dan wel vandaag niet gelukt maar we hebben het geprobeerd en dat is al wat.
Als de boot in het water ligt is het klussen groten deels voor bij.
Er is natuurlijk altijd wel wat te doen aan boord van een boot.
Ik ben van plan de website te gaan voorzien van een soort van logboek zodat de site actueel blijft.
Wordt vervolgd.
Maandag 23 April.
De afgelopen dagen zijn we steeds even naar de boot geweest voor wat kleine dingen te doen.
Zo zijn de nieuwe gordijnen opgehangen .
Tevens zijn oude schroeven vervangen door verse RVS exemplaren.
Tijdens het netwerken op de haven kwam ik erachter dat ik iemand kon helpen.
Deze persoon moest 2 flensen afgedraaid hebben van 135 mm naar 127 mm.
Dus hup mee naar het werk die handel.
Als bedankje kreeg ik een fles schippers bitter.
Was niet nodig maar wel erg leuk om te krijgen.
Als alles goed gaat the happy sailer deze week weer het water in.
Helaas heb ik de start van de avond competitie gemist.
Maar als het goed is kunnen we zeilend van het lange weekend met koninginnen dag gaan genieten.
Vandaag is het onderwater schip in de antifouling gezet.
Helaas heb ik geen tijd gehad om de waterzak weer aan te sluiten.
Maar dat klusje komt van de week wel af.
Wel heb ik het punt waar de kiel aan de boot gemonteerd zit goed afgekit.
Vorig seizoen lag er wat water in de bilg het zou via de bouten binnen gekomen kunnen zijn.
Om dit te voorkomen heb ik de aan sluit naad afgekit met sikaflex 291.
We zijn nu op wat kleine dingen na klaar met de boot en gaan een afspraak maken met de haven meester om hem weer te water te laten.
Als het lukt, wil ik dinsdag 17 april mee varen met de avond competitie van WSV Almere-haven.
Vandaag weer een dag met een zonnetje.
Ik ben van 11 tot 16.30 op de haven geweest.
Helaas is de meeste tijd vergaan met kletsen en meten.
Arjen van zeil en zo is geweest voor het in meten van de spray hood.
Het was ook de bedoeling dat hij e achtertent gelijk zou uitmalen maar het RVS materiaal wat hij bij zich had was helaas tekort.
Tevens zat het tegen met het grootzeil de leuvers die in de mast gaan zijn te klein we konden dus het grootzeil niet bevestigen.
En zodoende niet de maat opnemen voor de nieuwe zeilhuik.
Na dat Arjen weg was hebben we de naam op de boot geplakt en de waterlijn er op aangebracht.
Morgen gaan we weer naar de boot en dan is de planning om met de antifouling te gaan stoeien en de waterzak weer in de boot te plaatsen.
Zondag het groot zeil in ontvangst genomen.
Na een tijdje op de stoel te hebben zitten draaien toch maar met het grootzeil uit de zeilzak gehaald om het te bewonderen.
Er kwam een stevig en net afgewerkt zeil uit de zak.
Alleen tijdens het uitrollen van het zeil werd ik niet happy.
De C van Compromis was in het zwart en deze moest natuurlijk rood zijn.
Na dat we de 14e verjaardag van Jeffrey hadden gevierd gelijk een E-mail gestuurd naar de Supersailstore.
Maandag na het werk vond ik al een e-mail in mijn post vak.
De heer van Vliet erkende gelijk het foutje en stuurde dezelfde dag nog twee maal de C op.
Maar dan in Rode uitvoering.
En verzekerde mij dat het een simpel klusje was dat ik zelf ook kon .
Na vandaag weer een gehele dag gewerkt te hebben vond ik thuis de envelop met twee maal de Rode C.
Het vervangen was inderdaad kinderspel en in een kwartiertje was het gebeurd.
Het resultaat is te zien op de foto.
Het was vandaag een super mooie dag om te schilderen.
Gisteren hebben we besloten de boot nog een keer te schilderen we hadden nog bijna een blik verf over.
Om de verf in de kast te zetten was zonde want dan kun je het over een half jaar toch weggooien.
Daarom hebben we de boot nog een keer geschuurd met korrel 400.
En weer afgeplakt met schilders tape.
Om 13.00 zijn we begonnen met het schilderen van de boot dit was om 14.00 klaar.
Dit was echt de laatste keer dat we de boot in de verf hebben gezet.
Als het kan gaan we hem vrijdag of zaterdag cleaneren en in de was zetten.
Als dat gedaan is kan de nieuwe naam op de boot en de waterlijn er op geplakt worden.
En is het boven de waterlijn klaar.
Zondag 1 April.
Vanochtend even naar de haven geweest.
De Compromis 999 zilvermeeuw van mijn ouders ging weer het water in.
En ik had beloofd daar een aantal foto’s van te maken voor mijn ouders.
Gisteren hebben we de boot voorzien van tweede verf laag.
Helaas had ik de foto camera toen vergeten dus dat hebben we vandaag even goedgemaakt.
Vanochtend contact gehad met de supersail store in Wezep.
Het groot zeil is klaar en kan afgehaald worden.
Het grootzeil is vanmiddag afgehaald door mijn schoonouders die in hattem wonen.
Zondag vieren we de 14e verjaardag van Jeffrey en dan nemen zij het groot zeil mee naar Almere.
Vroeger toe we in zuilen woonde bewaarde mijn ouders altijd kado, s voor Sinterklaas op een klein kamertje.
Mijn zus en ik wisten de sleutel wel te liggen dus konden we mooi even kijken hoeveel pakjes je kreeg.
Je moest dan alleen wel een paar dagen wachten tot het pakjes avond was en je het kon zien wat er in je pakje zat.
Ik geloof niet meer in Sinterklaas maar dit voelt als de dagen voor pakjes avond.
Was het maar zondag.
Woensdag 28 Maart.
Het is gebeurd de eerste verf laag zit erop.
Het ging sneller dan gedacht en de kleur staat mooi bij de boot.
Nu is het hopen op mooi weer op vrijdag of zaterdag.
Dan zouden we de tweede en laatste laag kunnen doen.
En is het verf verhaal gedaan.
Evelien is vandaag gewapend met schuurmachine en waterproof schuurpapier naar de boot geweest.
Zij heeft de boot gladgeschuurd en afgenomen met een droge Doek.
Om 19.00 zijn we nog even naar de boot geweest om hem af te plakken met schilders tape.
Woensdag om 10.00 melden we ons weer bij de boot en gaan we hem voor zien van een nieuwe verf laag.
We hebben gekozen voor de Sikkens super gloss Mediterranean bleu kleur nummer 279.
De eerst volgend foto’s zullen dus zijn van the happy sailer in zijn nieuwe jasje.
Wordt vervolgd.
Zaterdag 24 & zondag 25 Maart.
Dit weekend gaat groten deels op aan drie verjaardagen.
We doen dan ook zoveel mogelijk in de uren die we over hebben om aan de boot te werken.
Zaterdag hebben we de boot geschuurd met korrel 80 en de boot ontvet met thinner.
Het huis van de dieptemeter moest nog gevuld worden met wonderolie dit heb ik gelijk even gedaan.
Vandaag zondag hebben we de boot voor zien van een laagje polyester primer een hecht laag voor de verf.
Nu eerst weer naar een verjaardag en dan vanavond om 18.00 weer naar de boot voor de laatste primer laag .
Maandag en dinsdag avond gaan we de boot schuren en woensdag avond ontvetten met thinner.
Als alles volgens plan gaat word hij donderdag in de verf gezet.
Zondag 18 Maart.
Vanmiddag scheen de zon en het waaide hard.
Het was dus droog van de wind word je niet nat dus naar de boot.
We hebben de twee sier lijnen van de boot geschuurd .
Tevens hebben we de romp voor het grootste gedeelte gelijk geschuurd.
Er zijn nu nog wat plekken die nog niet geschuurd zijn.
Deze moeten nog even nagelopen worden.
Dan is ook dit gedeelte van deze klus gedaan.
Ook voor deze klus geld wordt vervolgd.
Zaterdag 17 Maart
Vanmiddag weer naar de boot geweest.
De armen waren nog wel lam van het rollen maar toch maar even gegaan.
Ik ben begonnen met het schuren van de romp.
Als eerste ben ik begonnen met het weg schuren van de witte waterlijn.
De waterlijn aan stuurboord kant en bakboord kant zijn verwijderd.
Nu moeten de twee sierstrepen nog weg geschuurd worden.
Als dit is gedaan kan de romp met waterproof schuurpapier geschuurd worden.
En is hij klaar om opnieuw in de lak gezet te worden.
Op de drie foto, s hier boven is het verloop te zien .
Vrijdag 16 Maart
Vandaag was het weer minder mooi dan gisteren maar toch nog voldoende om aan de slag te gaan.
We hebben er vandaag 3 lagen epoxy op gedaan.
We zijn om 10.30 begonnen eerder kon niet omdat het nog een beetje regende.
Tussen de lagen door hebben we het steeds drie kwartier laten drogen voor de volgende laag epoxy erop ging.
In totaal zitten er nu vijf lagen epoxy op de boot.
Ruim voldoende om een goede bescherming te geven aan het onder water schip.
We hebben er ongeveer acht liter epoxy op aan gebracht.
Tijdens het klussen kwam ik op de haven nog iemand tegen die de andere helft van het blik wou overnemen.
Deze klus hebben we erop zitten morgen beginnen we met schuren van de romp als het weer het toe laat.
Donderdag 15 Maart
Vandaag is de dag waar we al tijden naar uitlijken.
Het is zover dat de epoxy er op kan.
Het is mooi weer en de boot is al bijna droog als we er om half tien bij zijn.
Eerst drogen we de boot met oude handdoeken nog even af.
Voor dat we beginnen ontvetten we de boot nog een keer met thinner.
Om tien uur gaat de eerste roller met epoxy op de boot en een uur later is de eerste zijde van de boot gedaan.
We ontvettende andere kant van de boot ook met thinner en gaan dan gelijk aan de slag met de epoxy.
We beginnen om 11.15 met de twee de zijde van de boot en een uurtje later om 12.15 was ook deze kant van de boot klaar.
Na een broodje gegeten te hebben en wat gedronken zijn we om 13.00 weer aan de slag gegaan . We hebben elke zijde nog een keer gedaan en de boot staat nu 2 maal in de epoxy.
Om 14.30 uur zijn we weer naar huis gegaan en hebben valentino van school gehaald.
Morgen gaan we weer aan de slag en komen er hopelijk 3 lagen epoxy op de boot.
Natuurlijk hebben we weer een paar foto, s genomen.
De boot is helemaal klaar voor morgen.
Gisteren avond en vanavond is hij helemaal afgenomen met thinner.
Morgen ochtend gaan we de boot droogmaken met doeken en nog een keer ontvetten met thinner.
Als het dan boven de vijf graden is gaan we beginnen de epoxy op de boot te smeren.
We hopen stilletjes op een dag zonder mist en met veel zon zodat we vroeg kunnen beginnen met het opbrengen van de epoxy.
Alles staat klaar voor de achter deur om opweg te gaan naar de boot.
Morgen zal ik weer een paar foto, s nemen zodat het resultaat te zien is.
Het is nu half maart en van af 1 april mag ik weer in mijn box op Marina Muiderzand.
We hopen dan op veel mooie dagen zodat we de romp ook zo snel mogelijk in de lak kunnen zetten.
Maar eerst de epoxy opbrengen.
Dus wordt vervolgd.
Maandag 12 Maart
Vanmiddag zijn we samen nar de boot geweest.
Ik had een halve dag vrijgenomen zodat we samen aan het onderwaterschip konden werken.
Vandaag 12 maart zijn we 15 jaar getrouwd echt een dag om samen wat leuks te gaan doen.
Daarom hebben we samen het onderwaterschip geschuurd en afgeplakt met schilders tape.
Tevens heb ik gelijk de romp met Gelcote gerepareerd.
Het zonnetje stond zo mooi op de boot dit was er een super moment voor.
Ik had de kleur 7007 gekocht omdat dit erg op de kleur van de boot leek.
Toen ik het erop aan bracht bleek het dezelfde kleur te zijn.
Nu kunnen we dus met de tube naar sigma gaan om de goede kleur te laten maken .
Tevens heb ik de bouten waar mee de keerkoppeling aan de flens van de motor gemonteerd zit vervangen .
Ik heb de as rond gedraaid en vermoet toch dat de schroef as een beetje krom is.
Ik zal me dus eens in deze materie gaan verdiepen zodat ik volgende winter desnoods een nieuwe schroefas kan draaien.
Maar eerst moet het onderwater schip in de epoxy gezet worden.
Daarna gaat de romp geschilderd worden en gaat de boot met de nieuwe naam er op het water in.
Vandaag hebben we de laatste resten die herinnerde aan de naam Herrie van de romp afgehaald.
De nieuwe naam hebben we gisteren op de Hiswa laten maken bij het watersport verbond.
Zaterdag 10 Maart
Vandaag de hele dag op de boot bezig geweest.
Jeffrey is met scouting weg en Evelien Gaat met valentino eert langs haar oma en dan een middagje bij haar moeder op bezoek in Hattem.
Ik heb deze dag aangegrepen om eens een dagje goed te klussen op de boot.
Er zijn nog aardig wat klusjes die afgemaakt moeten worden.
De keerkoppeling moest weer aan de motor flens gemonteerd worden.
Dit is helaas maar voor de helft gelukt 2 bouten werkte niet mee.
Wat wel lukte was het verwisselen van het dieselfilter het oude dieselfilter er uit gehaald en vervangen voor een vers exemplaar.
Ook was er achter op de spiegel nog een stukje waar de antifouling er niet van af wou.
Ik heb me daar even boos op gemaakt en het meest is er af het restje ga ik er met de band schuurmachine van af halen.
De nieuwe schoot blokken heb ik gelijk ook goed vast gezet .
De nieuwe dak doorvoer voor de Electra in de mast heb ik gelijk ook afgekit.
Na 6 uurtjes op de boot bezig te zijn geweest had ik het wel gezien en ben om 16.30 naar huis gegaan .
Het begint er nu wel op te lijken en het einde komt in zicht.
Gisteren is Arjen van zeil en zo geweest en hebben we de mogelijk heden besproken die voor ons schip van toepassing zijn .
Morgen gaan we gezellig nar de Hiswa lekker je vergapen naar scheppen waarvan wij alleen maar kunnen dromen.
Maandag 05 Maart
Vandaag is de beslissing genomen en de eerste afspraak gemaakt.
we hebben een order geplaatst bij Arjen's Zeil en zo..
Er wordt een nieuwe Sprayhood gemaakt met een aansluitende achtertent.
en een rolcom hoes en een nieuwe zeilhuik.
Dit alles in een zelfde kleur en van het materiaal Marilux.
Zeilmaker Arjen komt Vrijdag het opmeten en bespreken wat de verdere wensen zijn.
we zijn dus weer een stapje verder in het bling bling make van onze C 850.
wordt vervolgd.
Zaterdag 03 Maart
Vandaag heb ik hulp gehad van Ruud.
Deze is het motor ruim ingedoken en heeft mijn motor en keer kopeling nagekeken.
de motor staat mooi in lijn op de schroef as en is niet of nauwlijks door zijn rubbers gezakt.
Wel kwam hij er achter dat de bouten waaarmee de keerkoppeling aan de flens is gemonteert zijn langste tijd wel hebben gehad.
Deze moesten dus vervangen worden,er zijn inmiddels nieuwe bouten aangeschaft en een Flesje draad borg middel van Bison.
Het geheel kan dan weer gemonteerd worden en is dan weer klaar voor Gebruik.
Zondag 25 februari
Vandaag weer even naar de boot geweest we hebben de kussens weer terug gebracht naar de boot.
De meeste klussen in de boot zijn gedaan en vuil werk hoeft er niet meer worden gedaan.
Tevens ben ik ook bezig geweest met het klussen aan de internet pagina.
We zijn begonnen met klussendagboek in november en door dat er al zoveel op de pagina klussen staat.
Was het handiger om de pagina te openen met het nieuwste nieuws boven aan de pagina.
Zodat als je de pagina opent je gelijk het laatste nieuws ziet .
Komende week verwachten we een offerte voor een buiskap met achtertent en een rolcom en huik.
Als de offerte naar wens is en we dus deze benodigdheden aanschaffen is de happy sailer weer helemaal in top conditie.
Word vervolgd !
Donderdag 22 februari
Vandaag zijn we naar de zeilmaker geweest voor een nieuw grootzeil.
Het laten maken van een grootzeil heeft toch best nog wat voeten in aarde.
Even een zeiltje bestellen is er niet bij de offertes verschillen allemaal en wat wil je met de boot.
En nog belangrijker wat wil je besteden aan een setje zeilen.
We hebben een zeil besteld bij de Super Sail store .
We zijn naar Wezep geweest voor tekst en uitleg over wat en welk zeil voor ons gebruik het best is.
Het zeil waar we voorgekozen hebben is een dacron contender polypreg doek 6.46 oz .
Het zeil is small panel gesneden wat inhoud dat er meer banen in het doek zitten .
Wat de zeil eigenschappen ten goede komt.
Nu is het dus wachten tot het zeil gemaakt is en we het nieuwe zeil kunnen hijsen en kunnen merken wat het verschil is .
In het nieuwe zeil komt het C8 logo te staan en het zeil nummer 85.
Zondag 18 februari
Vanochtend weer even naar de boot geweest.
Ik heb de lijnen weer in de mast gedaan en de valklemmen gemonteerd.
Na dat ook de kraan lijn weer in de mast zat heb ik de giek gedeeltelijk opgetild met de kraan lijn zodat ik hem weer gemakkelijk aan de mast kon monteren.
Na dat de giek weer op zijn plaats zat heb ik het zeil over de giek heen gelegd zodat de boot niet te vochtig wordt.
We zijn bezig met het zoeken naar een goede zeilmaker voor een sprayhoed en dektent.
Daarom moest de mast omhoog en de giek er weer aan zodat de boel goed kan worden ingemeten.
Vandaag de gehele dag met de boot bezig geweest.
Eerst naar Kniest geweest om wat onbrekende spullen aan te schaffen die nodig zijn voor de klussen die er te doen zijn.
Vandaag is het de bedoeling om het toplicht brandend te krijgen en als het mee zit de mast om weer recht op zetten.
Gelukkig zit het mee en blijkt de oorzaak van het niet branden van het toplicht een slecht kontact te zijn.
Zo als afgesproken bel ik mijn vader op dat de mast omhoog kan.
Even later komt mijn helpende handje op zijn stalen ros de haven opgereden.
Na het vakkundig stallen van het ros gaan we aan het werk.
Eerst moet de mast weer in zijn mastvoet gezet worden daarna word de verstaging weer vast gemaakt en de talie aan het voorstag gemonteerd.
Tijdens het in orde maken kwamen we erachter dat we dat de valstoppers niet meer op de boot zaten dus dat we zelf de lijn strak moesten houden.
Dit was we lastig maar het heeft het recht opzetten van de mast niet belemmerd.
Om 16.00 waren we klaar met deze klus en zat alles weer vast en op zijn plek.
Na het eten ben ik met Evelien nog even naar de boot geweest om de giek weg te brengen.
Toen we op de haven aankwamen was het al donker.
Dus het uitgelezen moment om de verlichting te testen.
Helaas het stoomlicht en ankerlicht deden het niet daar moet dus nog even naar gekeken worden.
Vanmiddag vrijgenomen om aan de boot te klussen.
Ik ben begonnen met het doormeten van het elektra voor de navigatie verlichting.
Tevens heb ik de dekdoorvoer voor de aansluiting van de marifoon antenne gemonteerd en aangesloten.
Tijdens het doormeten van de bedrading kwam ik er achter dat ik hier hulp bij nodig had.
Dit was gemaakt door iemand met kennis van hogere elektra.
De zwarte draad in de bedrading was aangesloten als een plus en een witte draad was doorgelust naar 2 schakelaars.
Zodra je een schakelaar omhaalde werd de zwarte plus een min.
Hierbij had ik dus wel hulp nodig van iemand die iets meer van elektra af wist dan ik.
Bauke gebeld met de vraag of hij even kon bijspringen en dat was het geval.
Om 19.00 Bauke opgehaald en naar de boot daar aangekomen vond ook hij dat dit echt pruts werk was.
Eerst hebben we de verlichting in de mast zo veranderd dat het stoom licht en dek licht nu ook apart geschakeld kunnen worden.
Het top licht en de navigatie verlichting is nu ook apart te schakelen.
Dus een hele verbetering met hoe het was.
Omdat we toch bezig waren is gelijk ook maar de nieuwe diepte meter aangesloten op de het schakel paneel.
Wel moet ik nu de mast nog plat licht overal even een nieuw lampje in doen.
Want je zult zien als je dat niet doet zijn ze stuk als de mast weer recht op staat .
En de mast moet snel omhoog want we willen een nieuwe buis kap met dektent laten maken.
Het schiet nu echt op de meeste grote klussen zijn gedaan in de boot.
Het zijn nu vooral nog wat kleine klusjes die gedaan moeten worden.
Zondag 11 februari
Vandaag toch nog even een uurtje gevonden om naar de boot te gaan.
Ik ben samen met Jeffrey naar de boot geweest.
Jeffrey heeft de oude dek aansluiting voor het electra van het dek afgeschroefd.
Ik heb intussen binnen en buiten de marifoon aansluiting aan de kabels gemonteerd.
Tevens heb ik de electra kabel voor het top licht en dek licht netjes gemonteerd .
Nu moet ik het eerst even doormeten dan kan alles op elkaar worden aangesloten.
Ik moet alleen even met een losse accu testen of alle lampjes van de navigatie verlichting nog heel zijn.
Vrijdag 9 februari
Vandaag onverwacht een paar uurtjes vrijgenomen.
Dus konden we samen even naar kniest toe om wat voor de Boot te halen.
We hebben het plan om alles van uit de kuip te kunnen bedienen.
Een vereiste is wel dat er dan voldoende valstoppers aanwezig zijn.
Als alles uit de kuip bedienbaar moet zijn hebben we minimaal 6 valstoppers nodig.
We hebben dus 2 nieuwe sets van valstoppers gekocht van easylock.
Helaas is het natuurlijk altijd zo dat wat je op de boot hebt zitten net niet past.
Dus moten er 2 nieuwe montage blokken gemaakt worden.
Deze moeten schuin aflopend worden.
Ik heb 8 plankjes watervast multiplex gezaagd en lijm deze per 4 stuks aan elkaar.
Daarna worden ze schuin afgeschuurd en in de jacht lak gezet.
Waarna de easylock mini valstoppers op de montage blokken kunnen worden gezet.
Dit is even in het kort wat ik van plan ben te gaan doen.
Tevens is het de planning dat ze volgend weekend klaar moeten zijn.
We hebben deze week dus wat te doen.
Vandaag zijn we weer gaan klussen aan de boot.
We zijn met hele familie naar de boot geweest.
Valentino mocht zijn nieuwe zwemvest aan .
Hij was daar erg trots op maar het leuke was toch wel dat touwtje waar je aan kunt trekken.
Helaas dat was dus een grapje van 15 euro.
De web site heeft voor mij zelf ook een voordeel tijdens het plaatsen van de foto over het Electra zag ik dat het meer op spaghetti leek.
Kortom het was geen pan, daarom heb ik het vandaag maar even verbeterd en de meeste draden weg gewerkt.
Het ziet er nu een stuk beter uit en nog beter het werkt naar behoren.
Het schuren gaat goed het hele onderwaterschip is bijna gedaan .
Als laatste schuur en krab klusje is het weg draaien van de poten en het daar weg krabben en schuren van de resten die er nog zitten.
Ik weer een paar foto’s genomen en zie het verschil in de bedrading.
Foto's
Zaterdag 27 januari
Het is gebeurd de kabels van de accu naar de omvormer zijn gesoldeerd en gemonteerd.
De omvormer is nu geheel werkend aan boord.
Ik had een denk foutje gemaakt in de aansluiting,Om dit foutje op te lossen moest er een extra Electra leiding gemaakt worden.
Dit was echter zo gebeurd en het werkt nu super.
De omvormer is zo gemaakt dat als er wal stroom aan boord word aangesloten hij direct stopt met omvormen.
Tevens heb ik twee inbouw speakers gemonteerd in het kastje in de punt.
Helaas ging ook dit niet zonder tegenslagen.
Ik had een gat verkeerd voor de speaker te veel naar links geboord .
Hier door kon het kast deurtje niet meer dicht.
Gelukkig kon ik het er weer in lijmen waardoor er nog een herkansing was.
Deze poging slaagde wel en je ziet de fout alleen als je er met je neus op zit.
Les voor de volgende keer eerst kijken dan meten en dan pas doen.
Ik was er dom weg van uitgegaan dat het deurtje exact in het midden zat en dat was dus niet zo.
Het 220 stroom verhaal is nu klaar.
De volgende stroom klus is 12v het nakijken van de navigatie verlichting en de marifoon aansluiting.
Het schuren van het onderwaterschip ligt goed op schema en is bijna klaar.
Onder tussen hebben we vrijdag de verjaardag van Valentino gevierd die is nu al 5 jaar.
Hij heeft een Musto junior zeilpak gekregen en een reddings vest.
Hij is er al helemaal klaar voor en wil de boot het liefst zo snel mogelijk weer in het water zien.
Zondag zijn we even Naar Marina muiderzand geweest om te kijken naar een nieuwe ligplaats nu voor een box op maat.
De box die we nu hebben is 50cm te wat wel lastig is met aanmeren.
valentino kon gelijk zijn nieuwe zwemvest aan want de regel is op de haven zwemvest aan.
Tijdens het bezoek aan de marina kwamen we nog een erg tamme water vriend tegen hij liet zich zelfs even aaien.
Ik heb weer een paar foto’s gemaakt van de vorderingen op the happy Sailer.
Vandaag samen met Jeffrey naar de boot geweest.
Jeffrey is druk bezig geweest om het onderwaterschip te schuren.
Ik ben in de boot bezig geweest met het aanpassen van de elektra.
Dat moest veranderd worden omdat de omvormer voor de 220 v aangesloten moet worden.
Eerst had ik de gedachte om een nieuwe elektra snoer erbij te leggen voor 220 van de omvormer naar de kaarten tafel.
Toen ik dat had gedaan was ik er niet Happy mee en dat kan natuurlijk niet.
Ik ben eens rustig de boel gaan bekijken met de vraag kan dat nou niet anders.
En jawel het kon anders . Door 3 gaatjes te boren van rond 8 mm kon het snoer achter en onder de keuken door lopen.En via de bilg weer omhoog nar de wc ruimte waar de omvormer
Gemonteerd word.Het voordeel is nu dat als ik de omvormer aan zet ik overal in de boot 220 volt via de omvormer kan gebruiken.De kabels die van de omvormer naar de accu lopen heb ik ook al aangeschaft .Als deze gemonteerd zijn dan is het geheel werkend en is er weer een klusje klaar.De volgende klus die dan wacht is het nakijken van de Marifoon aansluiting en
Het nakijken van de navigatie verlichting.
Zaterdag 6 januari 2007
Het was vandaag weer echt lekker klus weer
Ik ben vandaag samen met Jeffrey naar de boot geweest .
Jeffrey is begonnen met het schuren van de punt aan bakboord zijde.
Ik heb het huis van het log gemonteerd .
Toch wel ff spannend als je de boormachine op de huid zet en je er een gat in maakt van 40 mm.
Maar het is gelukt het huis zit er in .
We zijn weer een stapje dichter bij het eind doel gekomen.
Foto's
Donderdag 4 januari 2007
Vandaag om 19.30 toch nog even naar de boot geweest.
Ik had een idee gekregen hoe ik de transponder van de diepte meter kon aanpassen.
Door die aanpassing zou de transponder in het oude transponder huis passen.
Als dat niet zou werken moest ik een nieuw transponder huis maken voor de diepte meter.
Wat inhoud een pvc pijp tegen de huid aan lamineren.
Op de foto is te zien hoe het huis er origineel uit ziet en hoe hij er in gegaan is.
Ik heb op de draaibank de montage flap verwijderd en 2 mm van de buiten kant af gehaald
Over een lengte van 30 mm, dat is alleen maar het schroefdraad.
Nu is de buiten diameter van de transponder 0,5mm kleiner dan de binnen diameter van het originele transponder huis wat al in de boot zat.
Daar zat de transponder in van de oude diepte meter.
Het past allemaal en nu moet het alleen nog goed gaan werken.
Maar het grootste probleem heb ik alvast opgelost.
Dus op naar het volgende obstakel.
Foto's
Maandag 1 Januari 2007
Het is weer voorbij de feestdagen zitten erop voor 2006.
De werk week gaat morgen weer beginnen 12 dagen vrij zijn voorbij gevlogen.
We hebben oud en nieuw samen met vrienden gevierd bij ons thuis.
Het was bij ons in de buurt erg rustig veel mensen waren niet thuis.
Na het vuurwerk ben ik samen met Jeffrey om 01.00 nog even naar de Stormring geweest .
De stormring is het club huis van de zeeverkenners.
Na een uurtje weer naar huis want Jeffrey ging met vrienden van de Scouting mee doen aan de nieuwjaars duik.
Het was er best koud maar ondanks dat toch waarschijnlijk de warmste nieuwjaars duik ooit.
Twee personen waren van af Marina Muiderzand met de catamaran gekomen om mee te doen aan de Duik.
Het was fris mooi helder weer met een lekker windje dus ze vlogen over het water. Foto's
Zondag 31 December 2006
De laatste dag van het jaar is een feit eigenlijk zouden we vandaag niets doen.
Maar Evelien wou toch nog even gaan krabben.
Dus zijn we weer even naar de boot gegaan het polyester was al mooi uitgehard en de gaten in de boot zaten mooi dicht.
Ik ben nu begonnen met een volgend klusje in de boot en dat is het aanleggen van de 220 V.
Daarvoor ga ik een omvormer monteren in de boot van 600 watt. Deze wordt aangesloten op het stopcontact dat in mijn eigen gemaakte paneeltje komt te zitten.
Het paneeltje is gemaakt voor de marifoon en Radio cd speler.
In het paneel heb ik ook gelijk 2 aansluitingen voor 12v gemaakt en een zekering voor de radio cd speler.
Nu komt er dus ook 220v in te zitten voor de laptop en telefoon laders.
Morgen 1 januari maken we er een rustdag van en doen we dus niets aan boot en website.
Maar vanavond gaan we lekker steen grillen met vrienden.
We gaan ons dus lekker het jaar uit eten.
Ik wens u voor 2007 het beste toe.
Bedankt voor uw bezoek aan onze web site hopelijk komt u nog eens terug.
Foto's
Zaterdag 30 December
Vandaag de laatste zaterdag van 2006 gebruikt om weer wat aan onze C850 te doen.
Gisteren vrijdag zijn we ook geweest Evelien is weer aan het krabben geweest en ik heb samen met mijn vader de vet koorden van de schroefas vervangen .
De schroef as pompte water mee naar binnen tijdens het varen door dat de vetkoorden versleten waren.
Dus oude eruit en nieuwe er in.
Nu maar hopen dat het goed gedaan is,dus dat is mooi weer een klusje minder te doen.
De boot is bijna helemaal kaal als alles er af is kunnen we de boot gaan schuren.
Vanochtend heeft Evelien de boot een sop beurt gegeven.
De achterkajuit is helemaal klaar voor het voor jaar en is weer helemaal bling bling.
Ik heb de gaten waar het log gezeten heeft op geboord en geschuurd.
Daarna aan de buiten en de binnenkant de gaten schuin in geboord met een verzink boortje .
Aan de buitenkant heb ik de gaten afgedicht met duck tape om zodat de hars er straks niet door loopt als we de gaten gaan dicht maken.
Middags ben ik met een polyester reparatie setje aan de gang geweest en heb de montage gaten van het log dicht gemaakt met polyester hars en harder.
De gaten zijn nu dicht en het polyester heeft nu alle tijd om uit te harden .
Nu kunnen we straks het nieuwe log en diepte meter van Navman gaan monteren . Foto's
Zondag 24 December
Gisteren zaterdag dus zijn we weer even naar de boot geweest Evelien heeft weer dapper staan te krabben.En ik ben weer in het motorruim bezig geweest.
Er moesten nog wat kleine dingen gedaan worden slanklemmetjes moeste n nog gemonteerd worden en het thermostaathuis moest weer op de motor gemonteerd worden.
Ook heb ik weer een poging gedaan om de platen geluid isolatie te lijmen maar dat lukt niet.
Het blijft niet plakken dus gaan we deze klus maar even doorschuiven naar het voorjaar als de boot weer in het water ligt.
Nu is eerst de schroef as aan de beurt en het schuren van de buiten kant als de boot helemaal klaar is Evelien verwacht nog ongeveer 8 uur nodig te hebben om de boot kaal te krijgen .
Nu denken we daar even niet meer aan maar gaan we eerst even proberen in de kerst stemming te komen het is nu immers kerst avond. Foto's
1e kerstdag 25 December
Eindelijk het is zo ver het is Kerst.
Valentino rent naar beneden en kijkt bij zijn schoen Leeg!
Mama de kerst man is niet geweest nou dat is jammer .
Hij is een beetje beteuterd als Evelien hem uitlegt dat de kerst man de cadeautjes niet in de schoen doet is hij weer gerust gesteld.(het kan dus nog wel)
Ik heb de tafel gedekt voor het ontbijt met een klein beetje kerst gevoel erbij.We gaan lekker zitten eten en als we al ruim een half uur aan tafel zitten roept Valentino opeens.
Kijk bij de boom de kerst man is geweest zijn ogen rollen bijna uit zijn hooft van blijdschap en verbazing .Er liggen 8 cadeautjes onder de boom voor Valentino de film Cars en een pak lekkere langnek koekjes.De Kerst man moet geweten hebben dat we een boot hebben gekocht want we kregen thermo ondergoed en zeilhandschoen en Jeffrey heeft van de kerstman thermo ondergoed en een bus AXE deodorant gekregen.
Vanmiddag krijgen we familie op bezoek en gaan we vanavond met ons achten proberen de gezeligheid van deze warme kerst tot ons te nemen.
Foto's
Woensdag 6 December
Vandaag op het werk twee verloopnippels gedraaid van aluminium.
Voor de aansluiting van de dieseltank op de tank ontluchting.
Hopelijk is er vrijdag avond nog een gaatje om deze aan de tank te monteren .
Zaterdag gaat het niet lukken want dan gaan we naar Heerenveen met de Compromis club
Voor een werf bezoek bij Zaadnoorddijk.De werf van de Compromis en C yacht.
Van deze dag zullen wij uiteraard verslag doen.
Zaterdag 9 december
Vandaag geen tijd voor het klussen aan de boot .
Hoewel het er een mooie dag voor zou zijn gaan we vandaag naar de werf van Zaadnoorddijk
Yacht bulders .We gaan daar kijken hoe een schip wordt gebouwd.
We komen er al snel achter dat het een hele klus is .veel werk aan de boot is nog eerlijk handwerk.Zo worden de kastjes nog steeds met de hand gelakt en dan nog wel 7 lagen.
We hebben ook een kijkje mogen nemen op de C11.50.Deze boot zal op 1 januari in Dusseldorf gepresenteerd zal worden aan de pers en het plubliek.
Tevens hebben we een aantal C12.50 gezien in aanbouw waarvan er een was waar de optie lijst zo lang was dat deze ongeveer 50% waarde verhogen gaf aan de uiteindelijke verkoop prijs van de Boot .Wat kan het toch oneerlijk verdeeld zijn in het leven.
Het was een leuke dag en had het voor geen goud willen missen .Bebekijk deDe foto,s van het bezoek. Foto's
Zaterdag 2 December
Vandaag weer naar de boot geweest de gever van het log van de boot afgehaald de nieuwe gever komt op een andere plaats te zitten.
Eerst heb ik me een slag in de ronte gereden voor de laatste onderdelen die ik nodig had voor de montage van de dieseltank.
ik moest nog slang hebben van de tank naar het dieselfilter en slang voor de retour leiding naar de dieseltank.
En niet geheel onbelangrijk een ontluchter voor op de dieseltank anders stinkt de boot straks weer.
helaas ben ik de fotocamera vergeten dus geen beelden van dit kunstje maar dat komt nog wel nu is het eerst etens tijd het is immers al 19.00u.En nu gaan we eerst lekker steengrillen met de bemanning van de Zilvermeeuw een compromis 999.
Zo het weekend is voorbij zondagmiddag samen met Jeffrey nog even naar de boot geweest.
De vulslang voor de dieseltank moest nog gemonteerd worden.
Tja, en ook al is het dan zondag het klusje moet klaar dus hup naar de boot.
Maar helaas het klusje kwam niet af er was een kleine tegenslag in de vorm van een stukje hout dat weggezaagd moest worden om de vulslang op de tankdop te kunnen monteren.
Dus zijn we maandag avond toch maar even naar de boot geweest in het aarde donker de boot beklommen.Eerst de hoofd schakelaar op de boot omgezet zodat het licht aan kon.
Na het stukje hout weggezaagd te hebben ging de slang er gemakkelijk op.
Zo nu is er bijna weer een klus klaar nu allen nog de tank ontluchting nog aansluiten en dan is deze klus gedaan.Het enige wat dan nog aan de motoruimte gedaan moet worden is het geluid isolatie plakken maar dat is een klusje van niks. Foto's
Zondag 26 November
Evelien stelt voor om even wat spullen van de boot te halen als Valentino op bed ligt.
we gaan dus om 19.15u even naar de boot.Ik neem gelijk de polyester ringen mee die het gat op moeten vullen waar de meter van het log heeft gezeten.
Deze heb ik van middag opelkaar gelijmd en liggen nu te wachten op montage.Deze lijm ik er dus gelijk maar even in zogezecht zo gedaan dus gewapend met de zaklamp op naar de boot.
En in het donker even de boot op we nemen maar voorde zekerheid een muntje mee voor de stroom kast kunnen we de looplamp aan doen op de boot. Foto's
Zaterdag 25 Novenber
Evelien is de afgelopen week onder schooltijd naar de bootgeweest en is al aardig ver met het kaal krabben.
de zwarte antifouling laag is eraf.Nu zit alleen nog de rode laag erop deze moet er helaas ook af.
Maar in ruim drie weken tijd hebben we toch al veel gedaan.Ik ben nu ook bezig met maken van twee polyester plaatjes die op de plaats komen waar het log heeft gezeten daar zit nu een rond gat van 90 mm in de boot.
op dezelfde plek komt een navman 100 multimeter een gecombineerde dieptenmeter en log.
Met het monteren hiervan dient zich gelijk een probleem aan.Want waar in een C850 kun je nou het best de gever van de dieptemeter plaatsen en doe je dat op de huid of door de huid.
Dat zelfde probleem hebben we bij de gever van het log.Waar kun je die het beste plaatsen bij een C850.Als er iemand is die hier een duideliijk antwoord op weet vernemen wij dit graag.
Zaterdag 18 Novenber
Vandaag de dieseltank uit de boot gehaald deze was echt op het is een wonder dat we geen motor storing hebben gekregen met al die bende op de bodem.
Het was een echte rot klus om de tank los temaken.De bevestigings beugels waarmee de tank vast zat gingen er best wel makkelijk uit.
Maar om de slangen die aan de tank zitten eraf te krijgen dat was nog wel een probleem.De vul slang wou niet los dus de tank met geweld gekanteld.
Dat ging ook niet van een leien dakje maar de dieseltank is er uit.De nieuwe dieseltank komt op een multiplexplaat te staan in de motoruimte.De dieseltank wordt tegen de plaat aangetroken met een zelf bedacht systeempje bestaande uit 8 stalen propjes en 4 tapeindjes M8 en 2 plankjes. Foto's
Zaterdag 4 November
Het zeilen is voorbij daarvoor hebben we nu het klussen aan de boot.
Onze Compromis 850 staat op de kant bij de WSV Almere-Haven.
We hebben besloten de dieseltank te vervangen daar deze tank erg stinkt en de boot daardoor erg naar diesel ruikt.
ik ben zaterdag begonnen met het schuren van de antifouling.Daarvoor een goede vlak schuurmachine aangeschaft.
Maar goed gereedschap is nog geen garantie voor de goede methode.
Ik ben na een uur schuren net zwarte piet.Maar het lijkt als of ik niets heb gedaan dit schiet niet op.Na wat rondvragen blijkt dat je het eraf moet krabben met een speciale krabber.
deze kun je bij Kniest kopen.
Dus op naar Kniest een kraber halen ik moet daar toch heen want de nieuwe dieseltank en babystag zijn er.
De kraber aangeschaft en de spullen op de boot gelegd nu even een stukje proberen.
zo dat gaat als een speer na 5 min al en halve m2 kaal.
we hebben besloten de taken te verdelen Evelien gaat als ze vrij is de antifouling er af krabben en ik ga binnen aan de slag met de motorruimte en dieseltank.
Het doel is om voor 1 dec de antifouling van de boot te hebben. Foto's
het is echt waar koop een boot en werk je dood... wat een werk !